Grantley Mcdonald, Marsilio Ficino in Germany from Renaissance to Enlightenment A Reception History

The philosopher and humanist Marsilio Ficino (1433–1499) has attracted scholarly attention as translator of Plato, the Corpus Hermeticum, Plotinus and other Neoplatonists, and for his complex synthesis of Platonism and Christianity. While most previous studies of Ficino’s reception have concentrated on Italy, France, England and Spain, this book presents a comprehensive study of his reception in Germany and neighbouring areas, examining how Northern writers between the fifteenth and eighteenth centuries remembered and reinvented Ficino’s person and work. Focussed chapters examine the ways German authors adapted his theories of the Ancient Theology, melancholia, celestial influence and poetic inspiration, and used his writings in related fields such as alchemy and witchcraft. This book also examines the critiques of those who rejected Ficino’s work, providing context for those who embraced his ideas. The most comprehensive bibliography of printed editions of Ficino’s work since Kristeller forms the basis for a bibliometric analysis.

Marsile Ficin, détail d'une fresque  (1486-1490) de la chapelle Santa Maria Novella à Florence (Wikipedia commons)

Marsile Ficin, détail d'une fresque (1486-1490) de la chapelle Santa Maria Novella à Florence (Wikipedia commons)

Le philosophe et humaniste Marsile Ficin (1433-1499) a fait l’objet de plusieurs études en tant que traducteur de Platon, du « Corpus Hermeticum », de Plotin et d’autres néoplatoniciens, et pour sa synthèse complexe du platonisme et du christianisme. Alors que les études précédentes sur la réception de Ficin se concentraient principalement sur l’Italie, la France, l’Angleterre et l’Espagne, ce livre présente une large étude de sa réception n Allemagne et dans les régions voisines, examinant la réappropriation de son œuvre par les penseurs septentrionaux du XVe au XVIIIe siècle. Il examine la manière dont les auteurs allemands adaptèrent ses théories sur l’Ancienne Théologie, la mélancolie, l’influence céleste et l’inspiration poétique, et comment ils utilisèrent ses écrits dans des domaines contigus tels que l’alchimie et la sorcellerie. L’ouvrage étudie également les détracteurs de l’œuvre de Ficin, étoffant e contexte dans lequel d’autres adoptèrent ses idées. La bibliographie des éditions imprimées des œuvres de Ficin la plus complète depuis Kristeller constitue la base d’une analyse bibliométrique.